ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 17-015

МАРКІВСЬКА СЕЛИЩНА РАДА

ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ВОСЬМОГО СКЛИКАННЯ СІМНАДЦЯТА СЕСІЯ

(позачергова)

Р І Ш Е Н Н Я

22 грудня 2021 року смт Марківка № 17-15/2021

Про затвердження Програми розвитку та підтримки малого та середнього підприємництва в Марківській територіальній громаді на 2022-2023 роки

Відповідно до Законів України «Про місцеве самоврядування», «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні» № 4618-VI від 22.03.2012 р., «Про Національну програму сприяння розвитку малого підприємництва в Україні» № 2157-ІІІ від 21.12.2000 р., з метою сприяння розвитку малого та середнього підприємництва, ефективного використання його можливостей у позитивній динаміці соціально – економічного розвитку громади, керуючись п. 22 частини 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Марківська селищна рада

вирішила:

  1. Затвердити Програму розвитку та підтримки малого і середнього підприємництва в Марківській територіальній громаді на 2022-2023 роки, що додається.
  2. Контроль за виконанням даного рішення покласти на постійні комісії селищної ради з питань планування, фінансів, бюджету та соціально-економічного розвитку, з питань житлово-комунального господарства, комунальної власності, промисловості, підприємництва та сфери послуг.
    Селищний голова Ігор ДЗЮБА
    ЗАТВЕРДЖЕНО
    рішення сесії Марківської
    селищної ради восьмого скликання
    від 22.12.2021 року № 17- 17/2021
    ПРОГРАМА
    розвитку та підтримки малого та середнього підприємництва в Марківській територіальній громаді
    на 2022 – 2023 роки
    2021 рік
    ПАСПОРТ
    Програми розвитку та підтримки малого та середнього підприємництва в Марківській територіальній громаді на
    2022 – 2023 роки
    Ініціатор розроблення Програми Відділ економічного розвитку та інвестицій Марківської селищної ради
    Підстава для розроблення Програми Закон України від 22 березня 2012 року № 4618-VI «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємства в України»
    Основні економічні напрямки Програми Сільське господарство, промисловість, будівництво, транспорт, торгівля та побут
    Розробник Програми Відділ економічного розвитку та інвестицій
    Відповідальний виконавець Програми Відділ економічного розвитку та інвестицій
    Учасники програми Відділи виконавчого комітету селищної ради, депутати селищної ради, члени виконавчого комітету селищної ради, представники бізнесу, населення
    Строки реалізації Програми 2022 – 2023 роки
    Джерела фінансування Державний бюджет, місцевий бюджет (в межах кошторисних призначень на відповідний рік), кошти підприємств, організацій (власні кошти, кошти інвесторів, донорів та інші джерела фінансування)
    Обсяг фінансових ресурсів, для реалізації Програми 24,00 тис. грн
    Вступ……………………………………………………………………….. 4
    1. Загальна характеристика Програми……………………………………… 5
    2. Стан і аналіз проблем малого та середнього підприємництва в Марківській територіальній громаді…………………………………….. 9
    3. Мета, цілі, завдання та очікувані результати Програми………………... 12
    4. Заходи до Програми розвитку малого і середнього підприємництва на території Марківської територіальної громади…………………………. 14

    Вступ
    Підприємницька діяльність є основою економічного і соціального розвитку, вирішення соціальних проблем, подолання бідності та забезпечення високого рівня життя громадян. Набуття Україною конкурентоспроможності у сучасному світі нерозривно пов’язане із модернізацією її економіки. Як засвідчує міжнародний досвід, важливою складовою чинників зміцнення конкурентоспроможності національної економіки є підприємництво.
    Розвиток підприємництва вкрай необхідний, тому потребує підтримки, як на державному, так і на місцевому рівні.
    Сьогодні саме з малим та середнім підприємництвом держава пов’язує надію на швидкі позитивні структурні зміни в економіці, вихід з економічної кризи та створення умов для розширення впровадження ринкових реформ.
    Великою мірою роль підприємництва полягає у вирішенні питання зайнятості, що проявляються, насамперед, у здатності малого та середнього бізнесу створювати нові робочі місця і поглинати надлишкову робочу силу.
    Марківська територіальна громада заінтересована у сталому й ефективному розвитку малого та середнього бізнесу. Саме це коло суб’єктів є найбільш мобільним до економічних змін, зорієнтованим на потреби конкретного споживача, забезпечує самозайнятість населення та створення нових робочих місць.
    Розвиток малого підприємництва є складовою соціально-економічного розвитку міста, села, тому питання розвитку малого підприємництва залишається одним із важливих і розглядається як стратегія зростання з набуттям якісних змін в економіці та розширення соціальної бази реформ.
    1. Загальна характеристика Програми

Для збереження вже існуючих і створення нових суб’єктів підприємницької діяльності, збільшення кількості робочих місць і податкових надходжень малому та середньому підприємництву необхідно постійно надавати організаційно-технічну, фінансову і майнову підтримку різного рівня.

Подолання проблем розвитку малого та середнього підприємництва можливе шляхом об’єднання зусиль самих підприємців, керівників невеликих підприємств, органів державної влади та місцевого самоврядування.

Саме ці питання враховані в програмі розвитку та підтримки малого та середнього підприємництва Марківської територіальної громади на 2022 – 2023 роки.

В основу програми покладені положення Законів України «Про розвиток та державну підтримку малого та середнього підприємництва», «Про національну програму сприяння розвитку малого підприємництва в Україні», «Про стимулювання розвитку регіонів», «Про державні цільові програми», «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України», «Про місцеве самоврядування в України», а також інші нормативно-правові документи, які містять норми щодо сприяння розвитку підприємства в України та відповідає основним параметрам методичних рекомендацій Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва і Міністерства економіки України щодо формування і реалізації програм розвитку малого та середнього підприємництва.

Програма являє собою узгоджений за ресурсами, виконавцями і термінами реалізації комплекс заходів, спрямованих на створення правових, фінансових, соціально-економічних, організаційно-господарських та інших умов розвитку малого та середнього підприємництва.

Характеристика програми розвитку та підтримки малого та середнього підприємництва Марківської територіальної громади

на 2022 – 2023 роки

1. Загальна характеристика громади станом на 01.10.2021 рік:
Площа території
(тис. км²)
1166,6 км²
Кількість населення (тис. чол.) 13 657 осіб
Специфіка Сільське господарство
Відсоток безробітних до всього працездатного населення (%) 16%
2. Дата затвердження Програми (найменування і номер відповідного рішення)
3. Головний замовник Програми Марківська селищна рада.
Головний розробник Програми Відділ економічного розвитку та інвестицій Марківської селищної ради
4. Мета Програми Створення сприятливих умов для впровадження та розвитку діяльності суб’єктами малого і середнього підприємництва, шляхом формування дієвої системи умов, стимулів і мотивацій до реалізації економічного потенціалу громади, та збільшення його внеску в економічний і соціальний розвиток об’єднаної громади.
5. Перелік пріоритетних завдань Програми - зменшення регуляторних витрат суб’єктів малого і середнього підприємництва на виконання положень регуляторних актів, виданих місцевими органами виконавчої влади і місцевого самоврядування;
- надання розвитку у реалізації встановлених законом прав суб’єктів малого і середнього підприємництва;
- в одержанні документів дозвільного характеру та адміністративних послуг;
- упорядкування та удосконалення процедур здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності;
- залучення міжнародних організацій до кредитування суб’єктів малого і середнього підприємництва;
- створення бізнес середовища для забезпечення зайнятості молоді;
- стимулювання розвитку малого і середнього підприємства на селі;
- створення умов для розвитку сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів на селі;
- розвиток системи інформаційного забезпечення та подальше формування інфраструктури підтримки суб’єктів малого та середнього підприємництва;
- популяризація підприємницької діяльності;
- забезпечення конструктивної взаємодії влади та бізнесу;
- поглиблення процесу легалізації відносин у сфері зайнятості та оплати праці;
- стимулювання розвитку підприємництва за рахунок коштів державного бюджету, залучених фінансових, майнових, трудових та інтелектуальних ресурсів;
- створення сприятливого інвестиційного клімату для залучення внутрішніх та зовнішніх інвестицій;
- створення позитивного іміджу підприємництва, вдосконалення системи інформаційно-консультативного забезпечення суб’єктів малого та середнього підприємництва.
6. Очікувані кінцеві результати від реалізації Програми в динаміці змін цільових показників: Дані станом на 01.10.2021 Очікувані показники (прогноз)
2021 р. 2022р. 2023 р.
Кількість діючих суб’єктів малого та середнього підприємництва 421 421 427 432
Кількість діючих сільськогосподарських підприємств 7 7 7 7
Кількість діючих фермерських господарств 19 19 19 19
Кількість діючих фізичних осіб підприємців 379 379 385 390
Кількість інших діючих товариств та об’єднань 16 16 16 16
Надходження до бюджетів від суб’єктів малого та середнього підприємництва (млн. грн.) 18,9 23,4 24,6 25,2
Кількість створених робочих місць (од.) 29 30 32 35
7. Терміни і етапи реалізації Програми 2022-2023 роки
Джерела фінансування Програми Державний бюджет, місцевий бюджет, інші джерела (кошти суб’єктів підприємництва, інвесторів, донорів міжнародної технічної допомоги тощо).
Система організації контролю за виконанням Програми Відповідальний за організацію та контроль за виконанням Програми розвитку малого і середнього підприємництва Марківської територіальної громади Луганської області на 2022-2023 роки покласти на відділ економічного розвитку та інвестицій Марківської селищної ради

Програма стане складовою частиною щорічних програм соціально-економічного розвитку громади та тісно пов’язана з процесами реформування економіки громади.

У випадку змін в економічному середовищі та соціальній сфері громади, змін законодавчих та нормативно-правових актів Програма може коригуватися.

2. Стан і аналіз проблем малого і середнього підприємництва в Марківській територіальній громаді

Марківська територіальна громада (далі – Марківська ТГ) була створена 25 липня 2019 року внаслідок об’єднання однієї селищної та чотирьох сільських рад (Марківська селищна рада, Бондарівська, Кризька, Сичанська, Ліснополянська сільські ради). Після виборів до місцевих рад, що відбулися 25 жовтня 2020 року до складу Марківської ТГ додалися ще чотири сільських ради (Гераськівська, Кабичівська, Просянська, Краснопільська сільські ради).

Карта Марківської територіальної громади

На півдні та південному сході громада межує з Біловодською територіальною громадою та Старобільською громадою, на заході з Новопсковською громадою, на півночі та північному сході – з Воронезькою областю Росії. Громада має спільний кордон з Російською Федерацією (довжина кордону 36 км).

Загальна площа громади – 1166,6 км. кв.

Кількість населення – всього 13 657 осіб: по смт. Марківка – 5622 осіб, сільського населення – 8035 осіб.

До основних промислових переробних підприємств Марківської ТГ можливо віднести ТОВ «Марківський сирзавод».

Агропромисловий комплекс Марківщини відноситься до провідних галузей економіки громади, стан справ в якій впливає на рівень і якість життя населення, стабільну роботу галузей, що споживають сільськогосподарську продукцію,  та формування експортного потенціалу регіону.

Він налічує 26 сільськогосподарських підприємств різних форм власності та господарювання , у тому числі 19 фермерських господарств.

Однією із головних соціальних задач, що стоять перед бізнесом – є створення робочих місць. При аналізі роботи найкращих підприємств слід звернути увагу на кількість працівників, що є важливими для громади.

Найбільші роботодавці Марківської громади

Підприємство, організація, установа Вид діяльності (основний) Чисельність працівників із числа мешканців громади станом на 1.07.2021
СТОВ «Фрунзе» сільськогосподарське 155
Пр АТ «Бондарівське» сільськогосподарське 33
СТОВ «Вікторія Плюс» сільськогосподарське 89
ТОВ «Мирне Плюс» сільськогосподарське 111
ТОВ «Айдар» сільськогосподарське 128
СТОВ «Агрофірма »Марківське» сільськогосподарське 157

Мале та середнє підприємництво має цілу низку специфічних економічних властивостей, які у своїй сукупності формують економічний потенціал сектору малого та середнього підприємства, а саме:

  • спроможність порівняно швидко створювати робочі місця;
  • гнучкість у плані адаптації до нових ринкових вимог, що має особливе значення в період глибоких структурних змін;
  • високий інноваційний потенціал завдяки вузькій спеціалізації виробництва;
  • спроможність ідентифікувати нові ринки завдяки наявності потенціалу розширення виробництва та виходу на зовнішні ринки.
    Саме тому стратегічною метою державної політики є реалізація потенціалу малого та середнього підприємництва.
    Ефективний розвиток економіки громади, збільшення надходжень до бюджету, а також вирішення соціальних проблем, у тому числі зменшення безробіття, підвищення життєвого рівня людей – здебільшого залежить від діяльності суб’єктів підприємництва.
    Загальний стан підприємництва на території Марківської територіальної громади характеризується наступними цифрами.
    Станом на 01.10.2021 року на території громади діє 7 активних сільськогосподарських підприємств, 19 фермерських господарств, 379 фізичних осіб-підприємців.
    Марківська районна служба зайнятості постійно проводить активну роботу з безробітними громадянами, робота спрямована на активізацію зусиль щодо вирішення проблеми власної трудової зайнятості. Залучення безробітних громадян до самостійної зайнятості та організації підприємницької діяльності.
    Основними проблемними питаннями розвитку підприємництва є:
  • нестабільність та суперечливість у чинних законах і нормативних документах, що регламентують підприємницьку діяльність;
  • складність та тривалість одержання обов’язкових дозволів і погоджень;
  • недостатня допомога підприємству з боку держави, незахищеність підприємців та їх бізнесу;
  • нестача власних обігових коштів та труднощі з отриманням фінансово-кредитної допомоги, висока вартість позичкових коштів;
  • дефіцит інвестиційних ресурсів;
  • брак професійних знань та досвіду у підприємців, відсутність знань щодо здійснення маркетингу і сучасного менеджменту для організації виробництва і збуту продукції та пасивності щодо набуття таких знань, що у свою чергу негативно впливає на структуру малого і середнього підприємництва, яке тяжіє до торгово-посередницької діяльності, а не до виробництва;
  • соціальна незахищеність найманих працівників, низький рівень середньомісячної заробітної плати;
  • високий рівень «тінізації» підприємницької діяльності та трудових відносин роботодавців з найманими працівниками;
  • низька конкурентоспроможність товарів, робіт і послуг;
  • необхідність удосконалення механізмів регуляторної політики.

3. Мета, цілі, завдання та очікувані результати Програми

Головною метою Програми є спрямування дій органів місцевого самоврядування, суб’єктів малого і середнього підприємництва, громадських організацій та об’єднань підприємців на створення сприятливих умов для започаткування, ведення та розвитку підприємницької діяльності, забезпечення конкурентоспроможності товарів, робіт, послуг, поліпшення інвестиційного клімату, впровадження інновацій, ефективного державно – приватного партнерства, що впливатиме на соціально-економічний розвиток громади.

Основні цілі Програми:

  • створення сприятливих умов для започаткування підприємницької діяльності;
  • реалізація регуляторної політики шляхом підвищення рівня підготовки регуляторних актів, які зачіпають права та інтереси підприємців;
  • фінансово-кредитне забезпечення та матеріально-технічна підтримка розвитку малого та середнього підприємництва;
  • сприяння створенню робочих місць суб’єктами підприємництва;
  • підтримка ділової та інвестиційної активності, розвитку конкуренції на ринку товарів та послуг;
  • активізація співпраці органів влади з громадськими організаціями та об’єднаннями підприємців;
  • сприяння безробітним в організації підприємницької діяльності;
  • запровадження системи консультаційних послуг для підприємців;
  • удосконалення інформаційно-консультативної, навчально-методичної та ресурсної підтримки;
  • впровадження освітніх програм з підприємницької діяльності для суб’єктів господарювання.

Очікувані результати програми:

Реалізація Програми розвитку малого і середнього підприємництва на території Марківської громади Луганської області на 2022-2023 роки сприяє:

  • збільшенню кількості суб’єктів малого підприємництва (юридичних та фізичних осіб) за різними видами діяльності;
  • забезпеченню збільшення частки надходжень до сільського бюджету від діяльності малого та середнього підприємництва;
  • створення нових робочих місць;
  • збільшенню кількості самозайнятого населення та залученню безробітних громадян до підприємницької діяльності;
  • створення цілісної бази даних про суб’єкти малого та середнього підприємництва;
  • зміцненню громадської думки щодо позитивного соціального статусу підприємця;
  • формуванню і розвитку в суспільному вихованні етики підприємництва, його соціальної відповідальності;
  • поліпшення діяльності об’єктів інфраструктури підтримки малого і середнього підприємництва.

Результатами реалізації Програми стане прискорення розвитку малого і середнього підприємництва, повноцінне використання його потенційних можливостей, перетворення його на дієвий механізм розв’язання економічних і соціальних проблем, сприяння структурній перебудові економіки, вирішення проблем зайнятості та насичення вітчизняного ринку товарами та послугами.

В залежності від соціально-політичного становища на державному рівні, змін в економіці та соціальній сфері, змін чинного законодавства у Програму можуть вноситись корективи.

4. Заходи до програми розвитку малого і середнього підприємництва на території Марківської територіальної громади

№ п/п Заходи Заплановані
кошти,
тис. грн
Виконавці
2022
рік
2023
рік
1 2 3 4
1. Забезпечення процедури розробки та прийняття регуляторних актів відповідно до Закону України «Про регуляторну політику у сфері підприємницької діяльності» - - Відділ економічного розвитку та інвестицій
2. Забезпечення приведення регуляторних актів у відповідність до Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» - - Відділ економічного розвитку та інвестицій
3. Встановлення пільг, місцевих податків для підприємців - - Відділ економічного розвитку та інвестицій
4. Висвітлення на офіційному сайті селищної ради та у засобах масової інформації даних щодо встановлення розмірів єдиного податку, що прямо пов’язані з підприємницькою діяльністю - - Сектор інформаційної політики
5. Проведення семінарів, навчань та круглих столів для суб’єктів господарювання з вивченням нормативно-правових актів податкового законодавства на базі Марківської районної служби зайнятості - - Відділ економічного розвитку та інвестицій, юридичний відділ, Марківська районна служба зайнятості
6. Виявлення та проведення консультацій для бажаючих відкрити власну справу, зайнятися підприємництвом - - Відділ економічного розвитку та інвестицій
7. Проведення конкурсу ідей (серед жителів громади) які будуть сприяти розвитку Марківської територіальної громади - - Відділ економічного розвитку та інвестицій
8. Сприяння створенню мережі обслуговуючих кооперативів широкого спектру: зелений туризм, організація відпочинку та дозвілля, перевезення, збут продукції, квітникарство, тепличне господарство, озеленення тощо - - Відділ економічного розвитку та інвестицій, відділ агропромислового розвитку, відділ культури, національностей, релігії та туризму
9. Інформування підприємців про грантові та кредитні програми, в тому числі:
- моніторинг грантових та кредитних програм, спрямованих на розвиток бізнесу;
- оприлюднення інформації про грантові та кредитні можливості на веб-сторінці Марківської громади https://markivska-gromada.gov.ua/ (у розділі гранти та новини)
- - Відділ економічного розвитку та інвестицій, сектор інформаційної політики
10. Співпраця з районним центром зайнятості щодо надання допомоги з відкриття власної справи - - Відділ економічного розвитку та інвестицій
11. Створення Інформаційного пункту підприємця (ІПП) на базі ЦНАП - - Відділ економічного розвитку та інвестицій, відділ «Центр надання адміністративних послуг»
12. Сприяння залученню зовнішніх та внутрішніх інвестицій з метою розвитку та підтримки підприємництва в усіх сферах діяльності. - - Відділ економічного розвитку та інвестицій
13. Сприяння в межах чинного законодавства у наданні оренди, продажу або безкоштовного користування суб’єктам малого і середнього підприємництва пустих приміщень, земельних ділянок для започаткування та ведення бізнесу. - - Відділ економічного розвитку та інвестицій
14. Виявлення та легалізація суб’єктів підприємницької діяльності, які здійснюють господарську діяльність без відповідних дозвільних документів, передбачених законодавством. - - Відділ економічного розвитку та інвестицій
15. Транслювання інформаційних відеороликів, наданих суб’єктами МСП, з метою реклами власної продукції, товарів, послуг - - Сектор інформаційної політики
16. Виготовлення рекламної продукції, презентаційних матеріалів для представлення громади на форумах, семінарах, конкурсах, ярмарках тощо. 2,00 2,00 Відділ культури,національностей, релігії та туризму
17. Нагородження сумлінних платників податків та кращих представників підприємництва громади в рамках святкування Дня підприємця (грамоти, цінні подарунки). 10,00 10,00 Відділ економічного розвитку та інвестицій, відділ культури, національностей, релігії та туризму
Всього тис. грн. 12,00 12,00

Селищний голова Ігор ДЗЮБА